השירות ניתן בכל רחבי הארץ | הסדרי תשלום מיוחדים לבעלי ביטוחים פרטיים ולחברי קופות החולים בביטוחים המשלימים

פריצת דיסק

שירות קביעת בדיקות רפואיות מהירות ודחופות.
MRI | אולטרסאונד | CT ֻ| רופאים מומחים

התקשרו עכשיו לקביעת תור מידי עד 24 שעות, מהיום להיום!

או שילחו לנו הודעה:

אורטופד פרטי

שירות קביעת בדיקות רפואיות מהירות ודחופות.
התקשרו עכשיו לקביעת תור מידי לביצוע, עד 24 שעות, מהיום להיום!

שירות קביעת בדיקות רפואיות
מהירות ודחופות.
התקשרו עכשיו לקביעת תור מידי
לביצוע עד 24 שעות, מהיום להיום!

פריצת דיסק – דרכי טיפול: כל מה שרציתם לדעת

מהי פריצת דיסק ומהו בלט דיסק, כיצד מאבחנים אותם וכיצד מטפלים בהם במהירות וביעילות הגדולות ביותר כדי למנוע סיבוך וכאבים מיותרים

אחד מכל שישה אנשים סובל מכאבי גב תחתון, ואולי מסיבה זו רבים לא נוטים להתייחס לאי-הנוחות הקבועה הזאת. הבעיה – הכאב השגרתי עלול להחריף, ועלול להצביע על בעיה חמורה יותר בחוליות עמוד השדרה.

מהו דיסק?

24 חוליות מרכיבות את עמוד השדרה שלנו – מהמותן ועד לצוואר. תפקידן גם לייצב את החלק העליון של הגוף וגם לשאת את המשקל שלו. היות שאנחנו מתכופפים כל חיינו הרי שעמוד השדרה חייב גם להיות גמיש. כדי לייצר את הגמישות הזו, וכדי לחבר בין החוליות, בין חוליה לחוליה ישנם סחוסים טבעתיים עבים (דיסקים) העשויים חומר סיבי (ליפי) בהיקפן וחומר ג'לטיני גמיש במרכזם, המוקף בקרומים טבעתיים. הדיסקים יכולים לספוג עומס כבד מאוד, של עד מאות ק"ג לכל סמ"ר.

המבנה הזה אמור לתמוך בנו כל חיינו ולסייע לגוף לבצע את המטלות שלו, אבל העומס המצטבר לאורך השנים על עמוד השדרה שוחק גם אותו: הרמת משקל, ישיבה לא נכונה מול המחשב, נהיגה שעות ארוכות, עודף משקל גופני, חולשת שרירים – כל אלה מגבירים את העומס על עמוד השדרה וגורמים לתופעות שידועות כפריצת דיסק ובלט דיסק.

מאמר מקצועי - פריצת דיסק - 360 מעלות שיא

מה זה פריצת דיסק?

הדיסק מורכב ממעגלים של קרומים פנימיים סביב הגרעין המורכב מחומר ג'לטיני. כשהלחץ על הדיסקים גדול לאורך זמן הוא עלול לגרום לפיצוץ הקרומים הפנימיים ולזליגת החומר הנוזלי מבעד לקרום. דמיינו בלון מלא מים שמתפוצץ כשמופעל עליו לחץ. כל זמן שמדובר בפריצת הקרומים הפנימיים – המעטפת הסיבית תאחה את עצמה במצב של מנוחת הגוף, אולם אם נפרצים עוד ועוד קרומים, עד למצב של זליגת החומר מתוך הדיסק החוצה, הסיבים לא יצליחו להתאחות ואז נסבול מפריצת דיסק מלאה. במצב זה הנוזל יכול להפעיל לחץ על חוט השדרה ועל העצבים שיוצאים ממנו ואז נחוש כאב בגב שיקרין גם לרגל, ובמצב קשה מאוד – הדבר עלול גם לגרום לנזק בלתי הפיך. מכאן החשיבות שבאבחון מהיר של הבעיה.

פריצת דיסק – תסמינים

היות שרוב פריצות הדיסק קורות בעמוד השדרה המותני (גב תחתון), הן יתבטאו בכאבים בעכוז, בירך או בשוק, וייתכן גם שבחלק מכף הרגל. כאשר הנזק הוא רק בשכבות הפנימיות של הדיסק – ייתכן כאב מקומי (למשל, כאב גב תחתון מתמשך). במקרה של פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי הכאב יורגש בזרוע ובכתף, בשרירים תפוסים ונוקשות הצוואר. הכאב יכול להיות עמום או חד (לפעמים תחושת שריפה).

לצד זאת ייתכנו תחושות של נימול, עקצוצים וחוסר תחושה באזורים שסביב הדיסק הפגוע או בחלקי גוף שקשורים לעצבים שעליהם מופעל הלחץ. במקרים נדירים הדיסק לוחץ על העצבים המוטוריים וגורם לרגישות/כאב באיברי המין, בשלפוחית השתן, בפי הטבעת ועוד. מקרים אלה דורשים בדיקה דחופה כדי למנוע פגיעה לא הפיכה.

אבחון פריצת דיסק

יש קושי לאבחן פריצת דיסק, הן משום שלא כל פריצות הדיסק הן בעלות סימפטומים (כאבים, נימולים, וכו'); הן משום שעם השנים רובנו סובלים מבעיות בדיסק אחד או יותר, אולם אלה לא מפריעות במיוחד; והן משום שחלק מכאבי הגב נובעים מבעיות אחרות בעמוד השדרה, כמו שרירים או מפרקים, ואם תתגלה פריצת דיסק – הרופא ייחס את הכאבים האלה לפריצה. לפיכך יש צורך בבדיקה מדויקת יותר כדי לזהות בדיוק את בעיית פריצת הדיסק.

האבחון השגור הוא בדיקת הדמיה של CT או MRI, המיועדת לרקמות הרכות (הדיסק).

בדיקת CT לפריצת דיסק (טומוגרפיה ממוחשבת) היא צילום רנטגן של המקום הפגוע כשהנבדק שוכב על שולחן הבדיקה הנכנס לתוך מכשיר ה-CT דמוי הצינור. היא מאפשרת קבלת תמונה ברורה של עמוד השדרה והדיסקים. קרני הרנטגן מועברות בזוויות שונות על ידי הסורק הממוחשב כדי לייצר הדמיה בחתכים (פרוסות), כשהרופא יכול לבחון כל פרוסה בנפרד בהדמיה תלת-ממדית. הצילום מראה שינויים ניווניים ברקמה הסחוסית (הדיסקים), ומאפשר זיהוי של הבלט או הבקע בדיסק. ברוב המקרים בדיקת CT של עמוד השדרה תבוצע ללא חומר ניגוד. הקרנת הרנטגן היא מייננת. היא אורכת כ-5 דקות.

בדיקת MRI של פריצת דיסק (הדמיה בתהודה מגנטית) עדיפה לאבחון בעיות בעמוד השדרה משום שהיא מדויקת יותר ובעלת יכולת הפרדה ותצוגה טובה יותר של הרקמות. היא מודדת גם את מידת הלחץ על הדיסקים. האיבר הנבדק מוכנס למכשיר סלילים השולח גלי רדיו ואז הנבדק מוכנס לתוך המגנט. הבדיקה תבוצע בהמשכים, כשכל שלב אורך כמה דקות. הנבדק לא נחשף לקרינה מייננת. גם בדיקה זו מתבצעת ללא הזרקת חומר ניגוד. בסך הכל הבדיקה אורכת 30-15 דקות.

דיסקוגרפיה: בבדיקה זו מוזרק חומר הניגוד לדיסק והוא מצולם ברנטגן כדי לגלות קרעים ודליפות של החומר הג'לטיני מהדיסק.

מיאלוגרפיה: צבע מוזרק לנוזל השדרה לפני צילום רנטגן. הבדיקה מאתרת לחץ על חוט השדרה או על העצבים עקב פריצת דיסק.

טיפול בפריצת דיסק

הטיפול בפריצת דיסק נחלק לשניים: טיפול שמרני וטיפול ניתוחי.

הטיפול השמרני כולל פיזיותרפיה לפריצת דיסק, שמטרתה שיפור יכולת התנועה של עמוד השדרה והמפרקים, שחרור וייצוב השרירים סביב עמוד השדרה והאגן, ולימוד המטופל כיצד להתנהל במטלות היומיומיות (איך להתכופף, איך להרים משא נכון, איך לשבת, כיצד להתרומם מישיבה לעמידה), כיצד לרווח בין החוליות כדי להפחית את הלחץ באמצעות תרגילי התעמלות. טיפולי הפיזיותרפיה יכולים לכלול גם עיסוי רקמות, גירוי חשמלי, הידרותרפיה, טיפולים בחום ובקור, ועוד. טיפולים אלה מיועדים גם לחיזוק השרירים ולהגברת הגמישות. בתנוחת גוף נכונה, ובמידה שהבעיה לא חמורה, סיבי הדיסק שנפרצו יאחו את עצמם.

טיפול תרופתי נגד כאבים לפריצת דיסק יינתן במקרה שהכאב קל-בינוני. אם אין די במשככי כאבים, ייתכן שהרופא יזריק סטרואידים לאזור הפגוע סביב העצבים של חוט השדרה. מקרה קיצוני יותר של כאב, שלא חולף גם עם הסטרואידים, ידרוש טיפול באופיואידים לטווח קצר. היות שבעיות הדיסקים יוצרות לחץ על שורש העצבים וגורמות לדלקת בעצבים, שמתבטאת בכאבים חזקים, תרופות נוגדות דלקות וטיפולים פיזיקליים או הזרקת סטרואידים נועדו לטפל בדלקת.

טיפול ניתוחי (כירורגי) לפריצת דיסק נדיר יותר ונעשה במקרים של כאבים קשים מאוד, אובדן תחושה באיברים, קשיים בהליכה או בעמידה ואובדן שליטה בסוגרים. במקרה זה המנתח יסיר את החלק הבולט של הדיסק (דיסקקטומיה), ובמקרים נדירים – את הדיסק כולו, כולל השתלת חומרים מתכתיים במקום הדיסק שהוצא והשתלת עצם, או השתלת דיסק מלאכותי.

מאמר - פריצת דיסק - 360 מעלות שיא

מה זה בלט דיסק?

כאשר החומר הפנימי – שפרץ את הקרומים הפנימיים של הדיסק – לוחץ על סיבי המעטפת החיצונית, הדבר גורם לבלט של הדיסק בין החוליות (דמיינו בלון מנופח שבולט החוצה כשאנחנו מתיישבים עליו). תופעה זו מכונה בלט דיסק (אם כי חלק מהרופאים יתייחסו גם אליה כאל פריצת דיסק)

הטיפול בבלט דיסק

גם במקרה של בלט דיסק ברוב המקרים לא יהיה צורך בהתערבות ניתוחית, והטיפול בבעיה יהיה שמרני: פיזיותרפיה וטיפול תרופתי, כירופרקטיקה, אימון גופני (יותר הליכה), התעמלות כמו פילאטיס או תרגילים בבריכה שמחזקים את השרירים התומכים, ותיקון היציבה. כך, למשל, במקרה של בלט דיסק בצוואר על המטופל ללמוד כיצד לשמור על יציבות הצוואר בזמן הישיבה מול המחשב, להימנע מתנוחות הגורמות להעמסת משקל על הצוואר, כיצד למתוח את הצוואר, ועוד.

רק במקרה שטיפולים אלה לא הועילו – יידרש פתרון כירורגי להפחתת הלחץ של הדיסק. יש ניתוחים שונים לבלט, ביניהם החזרת הדיסק למקום, הסרת הדיסק הפגום והחלפתו, ועוד.

כיצד לאתר מומחים לטיפול בפריצת דיסק או בבלט דיסק?

הטיפול בעמוד השדרה דורש מיומנות מקצועית גבוהה מאוד, שכן הוא כרוך בטיפול עדין הנוגע גם בעצבים. אבחנה נכונה של הבעיה היא התנאי הראשוני להצלחת הטיפול. בעיות בעמוד השדרה בפרט דורשות אבחון מדויק ומהיר, שכן במקרה של בעיות גב חמורות כל עיכוב באבחון ובטיפול עלולים להיות קריטיים.

על צורך זה בדיוק נועד לענות מכון 360 מעלות – שירותי רפואה ובדיקות אבחנתיות מתקדמות: קביעת תור במהירות המרבית, ללא בירוקרטיה מתישה ותורי המתנה ארוכים, 24/7. כולל אולטרסאונד, CT ו-MRI פרטי. אצלנו תזכו ליחס אישי בכל שלב משלבי הבדיקה, שתבוצע ותפוענח בתוך 72-12 שעות, בכל מקום בארץ, באמצעות הרופאים המומחים הטובים ביותר, ועם בתי החולים והמכונים מהשורה הראשונה. נציג אישי ילווה אתכם מהרגע הראשון ועד תום התהליך, כדי לספק לכם פתרונות מיידיים למצבים רפואיים מורכבים.

פנו אלינו בטל' 072-3719995, או דרך האתר: https://360maalotc.com/ – ותיהנו גם אתם, כמו אלפי מטופלים אחרים, מהשירות, הייעוץ, האבחון והטיפול הטובים ביותר, במהירות הגבוהה ביותר ובנגישות הרבה ביותר.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
cropped-logo-MAALOT-SI-360-JUN2020-1024x327

לקביעת תור לבדיקת MRI | אולטרסאונד

התקשרו:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

דילוג לתוכן